”Trăistuța poveștilor românești”

Povestea este o deosebită modalitate de cunoșatere a lumii, este un mijoc de comunicare și o bună metodă de instruire. Ea conține adevărurile fundamentale ale vieții. Poveștile depășesc hotarele spațiului și timpului, fiind prima hrană spirituală a copilului care îl învață să judece; o poveste bine spusă poate amuza, demonstra și dezarma.
Poveștile îmbogățesc deprinderile de a comunica, îmbogățesc vocabularul, cultivă sentimente frumoase, stimulează imaginația și creativitatea, educă spiritul de sacrificiu, altruism, solidaritate, dreptate. Pune baza concepției despre lume și viață.

Grădinița este unul dintre factorii decisivi în educarea copiilor prin frumos pentru valoare. Intrând ”în lumea poveștilor”, copiii vor învăța să deosebească binele de rău, adevărul de minciună, faptele bune de cele rele; vor deveni mai atenți, mai sensibili, încep să-și formeze perceptele morale. Prin intermediul povestirii, copilul se eliberează de egocentrism întrucât se identifică în plan imaginar cu personajele în care găsește ceva din el însuși, și ceva din personaje în el. Pentru preșcolar, adultul care îi citește povestea este și autorul, martorul întâmplărilor povestite, magicianul care deschide ușa unei lumi nebănuite, actorul,și ma ales modelișl de vorbire și povestire.

În cadrul parteneriatului educațional ”Români în Țara Năsăudului”, proiect al Grădiniței cu Program Prelungit nr.1 Năsăud și cuprins pe lista CAEJ a Inspectoratului Școlar Județean Bistrița- Năsăud, s-a derulat cel de-al doilea atelier intitulat ”Trăistuța poveștilor românești”.
Acest atelier a presupus descoperirea și citirea a 3 povești românești, mai puțin cunoscute. După ce au fost citite copiilor, acestora li s-a cerut să deseneze secvențe preferate pe baza celor citite, apoi a fost realizat un poster cu lucrările copiilor.

A fost înregistrat un videoclip în care 3 copii și-au motivat alegerea poveștii și desenul realizat. Videoclipurile au fost trimise prin email, iar în data de 5 aprilie a avut loc conferința ZOOM .
La acest atelier au fost implicate 8 unități școlare din 2 județe: Cluj și Bistrița- Năsăud cu 13 grupe de preșcolari și 5 clase de elevi. Au participat cadre didactice din următoarele unități școlare: Grădinița cu Program Prelungit ”Floare de Iris” Cluj-Napoca, Grădinița cu Program Prelungit Sângeorz- Băi, Școala Gimnazială nr.1 Leșu prin GPN Leșu, Liceul Tehnologic Feldru prin GPN Nepos și GPN Feldru, Școala Generală ”Mihai Eminescu” Năsăud, Școala Gimnazială ”Ioan S. Pavelea” Runcu- Salvei și Grădinița cu Program Prelungit nr.1 Năsăud.
Finalitatea acestui atelier a fost o conferință derulată online la care au participat cadrele didactice implicate alături de invitați din partea ISJ BN doamna profesor Emiliana Chira- inspector educație timpurie, doamna profesor de limbas română Mărioara Secheli, doamna profesor Maria Rus- Clubul Copiilor Năsăud, doamna Rodica Rus- biblioteca Colegiului Național ”George Coșbuc” Năsăud și doamna psiholog profesor Bidică Ionela.

Le mulțumim tuturor pentru implicare și lansăm cu această ocazie invitația de a participa, într-un număr la fel de mare și la următorul atelier care se va derula în perioada mai- iunie.
Transmitem toate gândurile bune, sărbători binecuvântate cu pace și sănătate alături de cei dragi!

Coordonatori: prof. înv.preșc. Pop Oana și prof. înv. preșc. Ilieș Ana-Maria